Tips-Tips Keselamatan

PENJENAYAH

Siapakah mereka dan adakah anda mengenalinya?

Penjenayah bolehlah dikategorikan berdasarkan aktiviti jenayah yang mereka lakukan.Antara kategori penjenayah adalah seperti berikut:

1. Pencuri / Perompak

2. Perompak

3. Pencabul

4. Pengintip

5. Pembunuh

6. Penculik dan lain-lain

Kenapa mereka melakukan aktiviti jenayah ini?

1. Wang / Duit

Seseorang yang kesempitan wang atau menginginkan kekayaan dengan cara mudah.Mereka biasanya akan mencuri,memeras ugut, merompak, menyamun, meragut dan membunuh.

2. Nafsu

Sering terdedah dengan bahan-bahan lucah yg menyebabkan nafsu menjadi tidak terkawal.Oleh itu,mereka akan mencari wanita sebagai alat pemuas nafsu dengan melakukan pencabulan atau merogol.

3. Kepuasan Diri

Ada sesetengah manusia itu melakukan jenayah kerana tabiatnya.Walaupun sudah kaya namun ia masih juga mencuri.Walaupun sudah ada isteri masih lagi menjadi perogol.Kadang-kadang ada yg melakukan jenayah disebabkan oleh dicabar rakan-rakan yg bersifat sekadar mengisi masa lapang.Kesemuanya adalah disebabkan oleh ingin memenuhi kepuasan diri semata-mata.

4. Gangguan Mental

Faktor kesihatan menjadi punca utamanya.Mereka ini mungkin pesakit jiwa yg melakukan jenayah diluar kawalan mereka sendiri.Kadang-kadang ada yg melakukan jenayah kerana sindrom halunisasi yg mana mereka melihat mangsa sebagai orang yg dibencinya atau seolah-olah ingin memukul mereka.Peminum arak yg melakukan jenayahnya ketika dalam keadaan mabuk juga boleh dikelaskan sebagai penjenayah yg mentalnya terganggu.

TIPS-TIPS KESELAMATAN

Antara tips atau panduan keselamatan yg boleh dikongsikan atau sebagai panduan :

1. Elakkan dari berjalan berseorangan

Janganlah sesekali berjalan berseorangan tidak kira pada waktu siang atau malam terutama sekali dari kalangan akhwat.Penjenayah lebih gemar memilih anda berbanding orang yg berjalan secara berkumpulan.

2. Elakkan dari mendedah barang-barang perhiasan atau duit di khalayak

Pemakaian barang-barang perhiasan diri seperti rantai,anting-anting dan gelang emas secara keterlaluan dan juga wang boleh menarik minat penjenayah untuk merampas atau merompak.

3. Elakkan dari berjalan di lorong yg sunyi dan gelap

Cuba mengelakkan diri dari berjalan di tempat seperti ini lebih-lebih lagi di waktu malam.Di kawasan Mu’tah ini terdapat banyak lorong-lorong gelap atau laluan sunyi yg boleh di anggap sbg kawasan yg hitam yg sering kali menjadi port lepak penjenayah atau arab.

4. Murakib

Bagi mereka yg gemar murakib akhwat atau bagi akhwat yg gemar meminta pertolongan untuk di murakib pada waktu malam,adalah lebih baik sekurang-kurangnya terdiri dari 3 orang syabab atau lebih untuk keselataman diri.

5. Barang Keselamatan

Sebagai panduan kepada akhwat sekurang-kurangnya bawa bersama mereka uncang batu dan juga penyembur pemedih mata ( spray pepper ).Alat keselamatan seperti ini boleh dipelajari untuk membuatnya dan mudah untuk di bawa ke mana sahaja di dalam beg wanita sbg langkah berjaga-jaga.Antara contoh saiz batu yg sesuai untuk di bawa dalam uncang sbg alat keselamatan :

Contoh Saiz Batu

 Gambar Hiasan

( Penyembur Pemedih Mata / Spray Pepper )

 

Gambar Hiasan ( Spray Pepper )

6. Menjerit atau meminta bantuan yg terdekat

Dinasihatkan khusus kepada akhwat,menjerit adalah salah satu cara untuk meminta pertolongan dan mendapatkan perhatian dari sekeliling ramai dalam situasi di ancam atau di ugut oleh penjenayah dari kalangan arab.

7. Menghadiri kelas atau bengkel

Cuba memberi peluang kepada diri untuk menghadirkan diri dalam kelas atau bengkel yg di anjurkan oleh kelab bela diri atau persatuan PERMATA secara percuma.Manfaatkan diri untuk mengambil input dan tips keselamatan diri sbg langkah berjaga-jaga

Wallahu A’lam

Tinggalkan komen